Blog

Geeft schoonmaak een gezicht en een verhaal achter de mens

12May
Schoonmaak als opstap!

Schoonmaak als opstap!

Enige tijd geleden ontvingen wij een heel aardig bericht van een oud medewerkster. Prima aanleiding om eens een keer een kop koffie te drinken. Voor Gascogne is het heel fijn om te horen hoe het onze mensen vergaan is als ze besloten hebben ergens anders te gaan werken. Dit is het verhaal van Kim.

“In 2012 was ik een alleenstaande moeder met een dochtertje van 5. Ik zat inmiddels al een aantal jaren in de bijstand en mijn hele leven was gericht op de zorg van mijn kindje. Toen ik via de Gemeente hoorde dat ik aangemeld was  bij Gascogne voor het project Wedden dat het K...

Lees Meer
02May

Een bewogen week

Afgelopen week verscheen er in het Eindhovens Dagblad een artikel met een kritische blik op het werkgelegenheidsproject dat de Gascogne Groep aan is gegaan in samenwerking met de gemeente Eindhoven. Het leuke van een kritische blik is dat je met afstand naar je eigen project moet kijken om te begrijpen wat de ander kritisch maakt. En wanneer je die afstand hebt genomen en met opgeheven hoofd achter de keuzes die je maakt kan staan, maakt dat je enkel de behoefte voelt om in gesprek te gaan.

De Gascogne Groep mag huishoudelijke hulp aanbieden voor € 12.50 per uur voor ied...

Lees Meer
28Sep

Win-win-win situatie

De laatste tijd las je op deze blog voornamelijk hoe Gascogne maatschappelijk handelt. Hier valt natuurlijk nog veel meer over te vertellen (en dat ga ik ook zeker doen), maar het leek me ook eens interessant om de commerciële kant te ontdekken. Want levert maatschappelijk handelen wel wat op?

Gascogne is zowel in de particuliere als in de zakelijke markt werkzaam. Een groot gedeelte van de werknemers maakt schoon bij mensen thuis. Mensen die dit zelf niet meer kunnen wegens handicap of ouderdom. Deze mensen hebben hier recht op en dragen zelf middels een bijdrage een deel va...

Lees Meer
23Jun

‘Gascogne Minded’

Het leek me leuk wat meer te vertellen over hoe ik bij Gascogne Groep terecht gekomen ben. Bij deze mijn verhaal en ook een speciaal bedankje.

Tijdens mijn stage in het tweede jaar van mijn opleiding communicatie had ik het geluk om Tessa als stagedocent te hebben. Tessa is namelijk een zeldzame lerares. Zeldzaam omdat ze écht naar je luistert en niet alleen het beste uit je wil halen, maar dat ook doet.

Het was via Tessa dat ik bij Gascogne terecht kwam. Ze wist van mijn ambities en mijn liefde voor schrijven. Bovendien kende ze iemand die daarin we...

Lees Meer
18Jun

Nieuwe huisstijl: de medewerkers centraal

Een tijd geleden was ik bij de presentatie van de nieuwe huisstijl ontworpen door designer Mathijs van Miert. Destijds waren er nog drie verschillende ontwerpen, inmiddels is er één gekozen en doorgevoerd. Wat is iedereen trots op het nieuwe design én natuurlijk op de medewerkers die nu letterlijk ‘in the picture staan’.

Dit was dan ook het uitgangspunt van de nieuwe huisstijl. De medewerkers moesten centraal komen te staan....

Lees Meer
04Jun
Wie is de uitkeringsgerechtigde?

Wie is de uitkeringsgerechtigde?

Hokjes-denken, categoriseren, labelen. We doen het allemaal en het blijkt nog nut te hebben ook. Ons brein doet dit namelijk bewust om te overleven en te kunnen functioneren als mens. Vanuit de kennis van ons brein kijken we en niet andersom. Een stoel is een stoel omdat je dat ooit verteld is, je zus je zus omdat je haar gezicht gekoppeld hebt aan zus-zijnde. Mijn punt is inmiddels gemaakt: categoriseren heeft nut.

Dit hokjes-denken kan echter een belemmering vormen in het dagelijkse leven en in de omgang met mensen. Voornamelijk met allochtonen (weer een label) is dit een bekend...

Lees Meer
04Jun

Gascogne en de participatiewet

Gascogne heeft voor 2015 wederom haar PSO certificaat toegekend gekregen, trede 3. Bedrijven met een PSO-erkenning dragen méér dan gemiddeld bij aan de werkgelegenheid van kwetsbare groepen. Trede drie is de hoogst haalbare trede en geeft aan dat je koploper bent als het gaat om MVO People.

Met de PSO maakt Gascogne inzichtelijk wat de bijdrage is aan de werkgelegenheid voor mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie. In het kader van MVO People of bij inkoop en aanbesteding kan dit een essentiële reden zijn om voor ons te kiezen. Steeds meer partijen, waarond...

Lees Meer
01Jun

Niets is wat het lijkt

Stukje bij stukje, beetje bij beetje mag ik meer ontdekken van Gascogne. Wat ik misschien voorheen niet had verwacht is dat dit werk ook een behoorlijk persoonlijke ontwikkeling met zich mee brengt. Een andere manier van denken; een groter maatschappelijk hart. Als ik iets al heb geleerd in deze korte tijd is dat niets is wat het lijkt.

 

Een tijdje geleden werd me een mailtje doorgestuurd dat over een werkneemster van Gascogne ging. Deze vrouw was dankzij wat extra uren bij Gascogne samen met haar man uit de uitkering. Dit dankzij een samenwerking van Gasc...

Lees Meer
01Jun

Zullen we wedden?

De veertiende editie van het project ‘Wedden dat het kan?!’ is inmiddels van start gegaan. Dit is een project in samenwerking met de gemeente Eindhoven. Het doel is om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt binnen 9 weken aan het werk te krijgen bij Gascogne.

Dit lijkt wellicht een nobel streven, maar met een slagingspercentage van 80% blijkt het een uitermate verantwoorde weddenschap. Ik mocht bij de intake van de kandidaten zijn en ik vond het bijzonder. De personen daarbinnen hadden ieder een heel eigen verhaal. Laten we het erop houden dat ze vaak wind...

Lees Meer
16May

Met trots presenteert Gascogne haar nieuwe huisstijl! De huisstijl is een gevolg van de samenwerking met schoonmaakbedrijf GWS dé Schoonmaker en Appèl. Drie schoonmaakbedrijven zijn samen gegaan om ieder vanuit hun eigen kracht de markt te betreden en samen op te trekken daar waar men elkaar kan versterken. De huisstijl moet de drie bedrijven naar buiten toe een verbindende uitstraling geven. 3 bedrijven met hun eigen krachten, maar met dezelfde uitstraling. Gascogne is de eerste van de 3 bedrijven die vanaf 8 juni geheel in nieuwe stijl naar buiten treedt. Om een goed beeld te krijgen van onze nieuwe huisstijl is een kijkje op onze nieuwe website www.gascogne.nl een must. Onze trots is met name gericht op het persoonlijke karakter van onze site, waarin onze medewerkers een centrale rol spelen. De fotoshoot met eigen mensen was een hoogtepunt in het gehele proces, omdat je dan weer eens bevestigd krijgt hoe ongelofelijk betrokken en trots onze mensen zijn om bij Gascogne te werken. Dat gevoel hebben we met onze nieuwe huisstijl en website willen vastpakken.

Magalie Raaijmakers
16May

Fotoshoot voor nieuwe huisstijl

16May
Verhalenvangster Jacky

Verhalenvangster Jacky

Een blog van de Gascogne Groep; een schoonmaakbedrijf. Wat mag je daar nu van verwachten? In elk geval geen schoonmaaktips, deze vind je vanaf nu namelijk apart op deze pagina. Deze blog zal interessante nieuwtjes en weetjes omtrent Gascogne bevatten, maar gaat ook over het personeel en hun vaak bijzondere verhalen. Allereerst: wie zijn we en waar staan we voor.

De Gascogne Groep neemt haar verantwoordelijkheid in deze maatschappij meer dan serieus. Er wordt uitgegaan van het principe dat iedereen kan leren schoonmaken, ook al zijn er soms factoren die dit bemoeilijk...

Lees Meer